Karim Rashid – Ο αιώνιος επαναστάτης

Karim Rashid – Ο αιώνιος επαναστάτης

Πολιτισμικός διαμορφωτής. Καλλιτέχνης. Αντικομφορμιστής. Μερικές από τις πολλές ετικέτες του Karim Rashid που είναι στην ευχάριστη θέση να κατέχει. Με αφορμή τις νέες προσθήκες στη βραβευμένη συλλογή Ottawa της ΒοConcept, μιλήσαμε με τον φημισμένο σχεδιαστή σχετικά με τη διαδικασία που ακολουθεί και τον δικό του ορισμό για την επιτυχία.

Τι είναι για εσένα το desing;
Το design αφορά την εργασία με σύγχρονα κριτήρια που θα διαμορφώσουν τις μελλοντικές ανθρώπινες εμπειρίες μας. Ως εκ τούτου, αφορά την εργασία με τη βιομηχανία για τη δημιουργία ποιότητας, βελτίωσης και εξέλιξης.

Ποια διαδικασία ακολουθείς όταν σχεδιάζεις; 
Κάθε έργο είναι διαφορετικό και συνήθως η διαδικασία σχεδιασμού είναι επίσης διαφορετική. Είναι η πολυπολιτισμικότητά μου που μου δίνει τη δυνατότητα να απεικονίζω ιδέες, υλικά, συμπεριφορές, αισθητική και γλώσσα από τη μία τυπολογία στην άλλη. Συμπληρώνω μπλοκ με σκίτσα και το concept μου και στη συνέχεια μεταφέρω τα σχέδια μου στο στούντιο. Είναι επιτακτική η ανάγκη να ξεκινήσω με το concept και μετά να αναπτύξω μία μορφή γύρω από αυτό. Κάποιος μπορεί να σκεφτεί γλυπτικά και εννοιολογικά την ιδέα. Η ομάδα μου δημιουργεί 3D απεικονίσεις των ιδεών μου, καθώς και ερευνητικά υλικά, διαδικασίες παραγωγής και δεν ξεχνώ ποτέ ότι το τελικό αποτέλεσμα πρέπει να έχει κάποιες βελτιώσεις σε σχέση με το αρχικό σχέδιο.

Συλλογή Ottawa, BoConcept

Τι είναι αυτό που κάνει ένα έπιπλο επιτυχημένο; 
Αυτή είναι μία ενδιαφέρουσα ερώτηση. Είναι δύσκολο να απαντήσω. Όταν κοιτάζω όλα τα σχέδιά μου, τα πιο επιτυχημένα (και ορίζω την επιτυχία από τους καταναλωτές που τους αρέσει η δουλειά μου – όχι από τα βραβεία ή τα μουσεία) έχουν διάφορα κοινά στοιχεία. Ήταν εξαιρετικά λειτουργικά και έκαναν τη ζωή πιο εύκολη, διακρίνονταν από ευελιξία ή ήταν εξαιρετικά άνετα και παρείχαν καλή τεχνολογία. Όλα ήταν μίνιμαλ και παράλληλα αισθησιακά και ανθρώπινα.

Εχεις κερδίσει περισσότερα από 300 βραβεία. Τι είναι αυτό που σε ωθεί να σχεδιάζεις; 
Θεωρώ ότι οτιδήποτε υλικό που είναι νέο πρέπει να σχολιάζει ή να αντικατοπτρίζει και να ενστερνίζεται την ψηφιακή εποχή με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, είτε πρόκειται για μία μέθοδο παραγωγής, ένα νέο υλικό, ή μία ψηφιακή γλώσσα, ένας νέος τρόπος ζωής. Εάν αγοράσω ένα αυτοκίνητο σήμερα, αναμένω νέες όμορφες φόρμες, χρώματα και φινιρίσματα, την πιο σύγχρονη τεχνολογία, υψηλότερη ασφάλεια, καλύτερη άνεση, μέγιστη απόδοση και μία γλώσσα και ευαισθησία της εποχής στην οποία ζω. Στους ανθρώπους αρέσει να υποθέτουν ότι το design κινείται με περισσότερες επιφανειακές τάσεις αλλά είναι η τεχνολογία που μας οδηγεί. Το βιομηχανικό design κατευθύνεται από τους σχεδιαστές που ασχολούνται με τις νέες τεχνολογίες, είτε πρόκειται για χημική ύλη, μέθοδο παραγωγής είτε μηχανική εφεύρεση. Τα σχέδιά μου βασίζονται στις τελευταίες δυνατότητες κατασκευής.

 

Συλλογή Ottawa, BoConcept

Η αιγυπτιακή σου κληρονομιά έχει επηρεάσει το έργο σου; 

Δεν μπορώ να πω ότι η Αιγυπτιακή κληρονομιά μου έχει διαμορφώσει συνειδητά την έννοια που έχω για το design, αλλά όλοι έχουμε το DNA μας διαμορφωμένο που βγαίνει υποσυνείδητα. Για παράδειγμα, συνειδητοποίησα μόλις πριν 10 χρόνια, ότι τα σύμβολά μου είναι παρόμοια με τα αιγυπτιακά ιερογλυφικά. Ποτέ δεν το είχα σκεφτεί πριν από εκείνη τη στιγμή και αναρωτήθηκα γιατί ανέπτυξα τη γλώσσα σε μία περίοδο 30 χρόνων. Χρειάστηκαν 44 χρόνια για να επιστρέψω στην Αίγυπτο, από το 1962 που φύγαμε με την οικογένειά μου για την Αγγλία. Όταν επέστρεψα στο Κάιρο, ένιωσα αμέσως τη ζωντάνια της πόλης να ρέει στις φλέβες μου. Είναι ένα φαινομενικά εξωτικό μέρος όπου οι ρίζες των ανθρώπινων πολιτισμών μας είναι πανταχού παρούσες. Αλλά την ίδια στιγμή, ήταν ξένη και δεν αποτελούσε μέρος της κουλτούρας μου. Ήμουν πολύ νέος όταν έφυγα και η μητέρα μου που ήταν Αγγλίδα, καθώς και ο πατέρας μου δεν επέστρεψε ποτέ ούτε μιλούσε πολύ για την κουλτούρα, δεν έμαθα ποτέ Αραβικά. Αλλά είμαι μισός Άγγλος και έζησα περισσότερα χρόνια στην Αγγλία, τον Καναδά και τις ΗΠΑ από ότι στην Αίγυπτο.

Μίλησέ μας για τη συνεργασία σου μe τη BoConcept. 

Τέλεια. Μου αρέσει πολύ η συνεργασία μας. Όλοι στην BoConcept μοιράζονται την επιθυμία μου να δημιουργήσω ποιοτικά έπιπλα που αγγίζουν τα συναισθήματα των ανθρώπων, είναι πρακτικά, άνετα, λειτουργικά αλλά και καινοτόμα.

Συλλογή Ottawa, BoConcept

Ποια ήταν η πηγή έμπνευσης πίσω από τη βραβευμένη συλλογή OTTAWA;

Η συλλογή Ottawa σχεδιάστηκε με βάση τη φιλοσοφία μου για τον αισθησιακό μινιμαλισμό (απαλός, άνετος, ανθρώπινος, με χαρακτήρα αλλά και απλός). Δημιούργησα τον καναπέ Ottawa σύμφωνα με τις δικές μου ανάγκες. Είμαι κι εγώ καταναλωτής, ταξιδεύω συνεχώς και έχω πολλά ραντεβού σε δημόσιους χώρους, λόμπι ξενοδοχείων, καφετέριες ή στους εκθετήριους χώρους των πελατών. Είναι φοβερό να βιώνεις την έλλειψη σκέψης όταν βρίσκεσαι σε δημόσιο και επαγγελματικό χώρο. Στις συναντήσεις σε ξενοδοχεία ο ένας κάθεται τόσο μακριά από τον άλλον με τεράστια τραπέζια σαλονιού στη μέση. Δεν μπορώ να επικοινωνήσω με κάποιον που βρίσκεται 1 μέτρο μακριά πάνω σε ένα μοντερνίστικο τραπέζι. Πρέπει να υπάρχει μία αίσθηση οικειότητας. Αλλά παράλληλα, θα πρέπει να μπορείς να έχεις την ιδιωτικότητά σου και να εργάζεσαι στον δικό σου κόσμο. Ήθελα η συλλογή να είναι πλήρως προσαρμόσιμη σε κάθε ανάγκη.

Συλλογή Ottawa, BoConcept

Η πατρότητα έχει επηρεάσει τον τρόπο που σχεδιάζεις; 

Είμαστε πολύ ειλικρινείς με την κόρη μου. Ίσως αυτή η ειλικρίνεια να έχει συμπεριληφθεί στα σχέδια μου. Τη διδάσκω συνεχώς πως να ζωγραφίζει και την έχω μάθει τι είναι ο θάνατος και ότι τα φαντάσματα, τα τέρατα, οι μάγισσες δεν υπάρχουν, όπως και ο Άγιος Βασίλης και ότι όλα αυτά τα παραμύθια με τους πρίγκιπες και τις πριγκίπισσες είναι πολύ παλιά, ότι η σημερινή γυναίκα πρέπει να φιλοδοξεί να συνεισφέρει στον κόσμο, κι όχι να περιμένει την ευτυχία από έναν “πρίγκιπα”. Είναι πολύ έξυπνη και περίεργη. Είναι συναρπαστικό βλέπεις τον κόσμο μέσα από τα μάτια της. Προσπαθούμε να της μάθουμε τόσα πολλά όμορφα και εμπνευσμένα πράγματα όπως έκανε ο πατέρας μου για εμένα. Μου αρέσει να μοιράζομαι την αγάπη μου για το σχέδιο μαζί της. Η σύζυγός μου, η κόρη μου κι εγώ επισκεπτόμαστε μουσεία, γκαλερί, ορόσημα αρχιτεκτονικής σε όλο τον κόσμο. Πρόσφατα την πήγαμε στο νέο Oculus του Santiago Calatrava και το MoMA.

Συλλογή Ottawa, BoConcept

Τι οραματίζεσαι για το μέλλον του σχεδιασμού; 

Το πραγματικό μέλλον είναι να διαθέτεις λιγότερα. Λιγότερα αλλά καλύτερα.

Συλλογή Ottawa, BoConcept

Πως θα περιέγραφες τον εαυτό σου; 

Είμαι ένας  πολιτισμικό διαμορφωτής, σχεδιαστής, Καλλιτέχνης, αντικομφορμιστής, τελειομανής, σύγχρονος – αυτές είναι τουλάχιστον οι προσδοκίες της ζωής μου. Επίσης, είμαι ανυπόμονος, εργατικός, θετικός, ευγενικός, μου αρέσει να αγαπώ και να προσφέρω.

Δείτε το Video της συνέντευξης

 

 

Share this post